FANDOM

Wygląd Edytuj

Ponieważ bażanty występujące w Europie są mieszanką podgatunków, poszczególne osobniki różnią się między sobą tonem upierzenia, a samce obecnością lub brakiem białej obroży. Długość ciała tych ptaków mieści się w granicach od 60 do 80 cm, rozpiętość skrzydeł 68 -80 cm, waga 1-1,5 kg. Samice są mniejsze, mają krótszy ogon i upierzenie szarobeżowe pokryte ciemniejszymi plamkami (doskonale zlewające się z otoczeniem, w którym wysiaduje), spód ciała prawie gładki. Samiec ma zieloną, z metalicznym połyskiem, głowę i szyję, dwa niewielkie czubki na potylicy. Wokół oczu duży obszar skóry jest nagi, w kolorze czerwonym. Na grzbiecie widnieje łuskowaty rysunek piór, przód ciała ciemny, połyskujący. Ogon bażanta jest długi, brązowy, z czarnymi, poprzecznymi pręgami.

Biotop Edytuj

Ptak ten lubi tereny dość wilgotne, gęste zarośla nadrzeczne, skraje pól uprawnych, skraje mniejszych drzewostanów o gęstym podszycie, a także łany trzcin. Oprócz miejsc zapewniających schronienie wymaga również drzew do nocowania i urozmaiconych żerowisk.

Występowanie Edytuj

Bażant pochodzi z Azji. Jako cenny gatunek łowny został aklimatyzowany w prawie całej Europie, Ameryce Północnej, Japonii, na Hawajach, w Nowej Zelandii. W Polsce średnio liczny, liczniej utrzymuje się tylko w tych rejonach, w których znajduje się pod intensywną opieką myśliwych. Osiadły.

Lęgi Edytuj

Gniazdo bażanta umiejscowione jest na ziemi, pod osłoną traw lub gałęzi, wysłane suchymi trawami. Jaja składane są w połowie mają, jest ich na ogół 8-12. zdarzają się samice o osłabionym instynkcie lęgowym, które składają jaja w cudzych gniazdach lub gubią gdziekolwiek. Na ogół jednak kura siedzi na gnieździe wytrwale. Wysiadywanie trwa 24 dni. Młode wykluwają się po 22-27 dniach. W wieku 12 tygodni zaczynają sypiać na drzewach.

Pokarm Edytuj

Kurak ten żywi się głównie ziarnem i młodymi roślinami, ale latem zjada także sporo owadów i innych bezkręgowców, w tym takie szkodniki upraw jak stonka ziemniaczana czy ślimaki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki