FANDOM

To drobny ptak, mniej więcej połowy wielkości wróbla, o upierzeniu zielono-żółtym z czarnymi wstawkami na głowie i skrzydłach. Samiec, szczególnie w okresie lęgów, ma bardziej
Czyz
kontrastowe ubarwienie z przewagą ciepłej żółci. Niewielkie rozmiary i subtelna sylwetka czyża wpływają na tryb życia i zwyczaje żywieniowe. Główny pokarm czyża wiosną i latem stanowią drobne owady i mszyce, których obfitość znajduje w wyższych partiach lasów iglastych. Tam, wysoko w iglastych gałęziach, buduje gniazdo i wychowuje młode. Zimą delikatny dziób czyża nie poradziłby sobie z łupaniem większych nasion czy otwieraniem sosnowych szyszek. Ptak zmienia wtedy miejsce zamieszkania i żeruje na drobnych, lecz łatwiej dostępnych nasionkach olch i brzóz.

Głos czyżyka usłyszymy najłatwiej zimą, podczas żerowania. Stada tych ptaków odzywają się wtedy z koron drzew wydając hałaśliwy, wysoki w tonie świergot. Ten szybki świergot i nieco zgrzytliwe szczebioty pozwolą zlokalizować stado czyży nawet z dużej odległości. Niemały problem stanowi za to wyodrębnienie pojedynczego głosu. Zbliżając się do stada usłyszymy nieco cichsze dwusylabowe wyrazy z przeciągniętą frazą pośrodku. Od tego trzeszczącego dźwięku „czyyyyżyk” wywodzi swoją nazwę. W okresie lęgowym możemy usłyszeć pojedyncze osobniki. Głos kontaktowy to wysoki składający się z dwóch sylab gwizd. Śpiew, często wykonywany podczas lotu tokowego, to szybki świergot zakończony przedłużoną, zgrzytliwie opadającą sylabą.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki