FANDOM

To duży ptak o długości ciała do 50 cm i rozpiętości skrzydeł nawet do 1 m. Waga waha się od 400 do 700 g. Upierzenie jednolite, czarne z fioletowym połyskiem. Silne, długie nogi są osłonięte u nasady piórami, ogon równo ścięty, dość długi. Dziób mocny i smukły. W odróżnieniu od innych krukowatych nasada dzioba dorosłego gawrona nie jest pokryta piórami lecz łuskowatą, jasnoszarą skórą.

Gawrony zakładają gniazda na drzewach, w dużych koloniach liczących nieraz kilka tysięcy osobników. Żywią się owadami, bezkręgowcami, nie gardząc padliną i odpadkami. Gawron jest równocześnie największym spośród krukowatych amatorem pokarmu roślinnego: nasion zbóż, młodych zielonych pędów i owoców. Gawrony odbywające lęgi na terenie Polski, we wrześniu zbierają się w wielkie stada i nocują w miejskich parkach. Około jednej piątej populacji gawronów stanowią osobniki osiadłe. Pozostałe odlatują na zimowiska do Niemiec i Francji, zostawiając miejsce dla przylatujących do nas stad gawronów ze wschodu. Głos gawrona to szorstkie, powolne, przeciągłe krakanie lub głębokie urywane krzyki. Głos ten jest często kojarzony z ponurym nastrojem i używany przez twórców horrorów i kryminałów dla podkreślenia grozy sytuacji. Rzeczywiście złowróżbne krzyki tysięcznych stad jesiennym wieczorem nie napawają optymizmem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki