FANDOM

Ze względu na liczne występowanie oraz możliwość poznania tego ptaka w formie hodowlanej, będzie nam służył jako druga – po wróblu – miara wielkości. Długość ciała wynosi około 33 cm, rozpiętość skrzydeł - do 70 cm, waga zaś waha się w granicach od 250 do 350 g. Można więc powiedzieć, że waży tyle, co kubek z herbatą.

Gołąb ma proporcjonalnie zbudowane ciało z niedużą głową i dziobem długości około 1,5 cm. Upierzenie jest niebieskawoszare z białym kuprem. W poprzek skrzydeł widnieją po dwie czarne pręgi. Na bokach szyi i podgardlu połyskują metalicznie zielone i fioletowo-czerwone plamy. Popularne gołębie miejskie wywodzą się od dzikiego gołębia skalnego i są w wyglądzie na tyle zbliżone, że mówi się o „formie miejskiej gołębia skalnego”.

Gołąb – symbol pokoju – dzieli mieszkańców miast na dwa zwalczające się obozy. Zwolennicy gołębi to hodowcy oraz ludzie dokarmiający ptaki przed blokami, którzy nie wyobrażają sobie miejskiego pejzażu bez kołującego gołębiego stada. O to dokarmianie najczęściej mają pretensje przeciwnicy gołębi, którzy narzekają na odchody na parapetach i zapaskudzone elewacje. Wiosną zaś na nieposkromione, męczące gruchanie na balkonach i w przewodach wentylacyjnych, w którym niektórzy doszukują się wołania o pokarm: „grrrochuuu, grrrochuuuu!”.

Ten właśnie monotonny lecz pełen pasji głos, odróżnia gołębia domowego od spokrewnionej z nim sierpówki, zwanej dawniej synogarlicą turecką. Popularna nazwa pochodzi od czarnej sierpowatej obwódki na szyi ptaka, która jest jedynym barwnym akcentem na jednolitym, popielatym upierzeniu. Sierpówka jest znacznie mniejsza od gołębia miejskiego. Głos jej jest donośny i miękki. Monotonnie powtarzana fraza składa się z trzech sylab: pierwsza niejako dla nabrania tchu, druga wyraźnie akcentowana i przeciągnięta, trzecia na niższym tonie, urwana. Głos opisywany jako głuche pohukiwanie, przez mniej wprawnych obserwatorów ptaków mylony czasem z głosem kukułki. Co ciekawe, ten nieduży gołąb, którego obecność jest dla nas tak naturalna, przybył do Polski z południa zaledwie kilkadziesiąt lat temu. Dopiero w latach 40. ubiegłego wieku zaobserwowano jego obecność i lęgi na południu kraju. Początkowo związany z osiedlami ludzkimi i miejską zielenią, zgodnie z ostatnio panującą modą, przenosi się na tereny podmiejskie i na obrzeża lasów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki