FANDOM

Grubodziób jest towarzyski. Zimą przebywa w stadzie. Naukowa nazwa tego ptaka oznacza kogoś kto kruszy twarde nasiona.

Wygląd Edytuj

Ma bardzo gruby dziób o niebieskoszarym kolorze. Jest dość krępy. Wrażenie masywnej sylwetki pogłębia krótki ogon. Ma brązową głowę, brunatny grzbiet i kuper o nieco jaśniejszym odcieniu. Skrzydła grubodzioba są brunatnoczarne z białym akcentem w okolicach barków. Samiczki są jaśniejsze.

Biotop Edytuj

Najczęściej występuje lasach liściastych. Można go także spotkać w ogrodach i parkach. Z reguły spotyka się go wysoko na drzewach – jednocześnie powoduje to, że jest trudny do obserwacji.

Czy wiesz, że... Aby rozgnieść pestkę wiśni potrzebny jest nacisk 27-43 kg, a na pestkę oliwki potrzeba nawet 73 kg; grubodzioby potrafią je rozłupać bez najmniejszych nawet problemów; dodatkowo rozgniatają nasiona szybciej, niż inne ptaki, np.: czyż na rozłupanie nasionka konopi potrzebuje nawet 10 razy więcej czasu, niż grubodziób;

Występowanie Edytuj

Gniazduje w Europie i Północnej Afryce. Grubodziób nie występuje na północy – nie ma go w większej części Półwyspu Skandynawskiego, Irlandii i Islandii. W Polsce jest szeroko rozpowszechniony i średnio liczny. Gniazduje głównie na niżu.

Lęgi Edytuj

Grubodziób gniazduje w koronach drzewach. Składa jaja na przełomie kwietnia i maja. 2 lęg jest dość rzadki. Najczęściej pojawia się 4-5 jaj. Pisklęta przebywają w gnieździe do dwóch tygodni.

Pokarm Edytuj

Żywi się pestkami wiśni, czereśni i śliwy, słonecznika, nasionami drzew, pędami i wreszcie owadami. Chętnie przebywa przy karmnikach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki