FANDOM

Wygląd Edytuj

Zarówno budową, jak i umaszczeniem, jaguar przypomina lamparta. Jest jednak od niego bardziej krępy, większy i silniejszy, ogon ma cieńszy i krótszy. Długość ciała sięga 180 cm, ogona 75 cm, waga waha się w granicach 70 -130 kg. Jego futro ma kolor rudożółty i jest pokryte ciemnymi cętkami w kształcie kół lub rozetek, które mają w środku czarne kropki.

Występowanie Edytuj

Jaguar zamieszkuje lasy równikowe Ameryki Środkowej i Południowej oraz południowy zachód Stanów Zjednoczonych (gdzie został już prawie wytępiony). Obecnie jaguary są objęte międzynarodową ochroną.

Tryb życia Edytuj

Kot ten najchętniej osiedla się w gęstych lasach położonych w pobliżu wód, szczególnie preferuje zalesione brzegi rzek lub porośnięte wysoką trawą i trzcinami bagna. Często wchodzi do wody i jest dobrym pływakiem. Potrafi zręcznie wspinać się na drzewa. Poza rują prowadzi samotniczy tryb życia i zaciekle broni swego terytorium przed innymi jaguarami. Jest aktywny nocą, dzień przesypia najczęściej na drzewie lub skale. Właściwie nie ma naturalnych wrogów poza dużymi anakondami. Dość dobrze znosi niewolę i rozmnaża się w ogrodach zoologicznych.

Odżywianie Edytuj

Jaguar polując nie prowadzi pościgu. Często czai się na zdobycz na drzewie, skale, ale również na ziemi. Jego ofiarami, chwytanymi dzięki dużej cierpliwości i sile, są na ogół leniwce, kapibary, tapiry, ale także inne drobne ssaki i ptaki. Zdarza się, że zabija bydło domowe. Łowi również żółwie i ryby, na które potrafi czatować godzinami na brzegu rzeki. Na polowanie wyrusza o zmierzchu.

Rozmnażanie i rozwój Edytuj

Jaguary tylko na okres rui łączą się w pary. Ciąża trwa ok. 100 dni. Samica rodzi młode w kryjówce wyszukanej w największej gęstwinie leśnej. W miocie bywa od 1 do 3 młodych, których futerko jest jaśniejsze niż dorosłych osobników i zmienia się po upływie pół roku. Samica troskliwie opiekuje się dziećmi, które już w wieku 2 miesięcy mogą z nią wyruszać na wyprawy łowieckie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki