FANDOM

To ptak wielkości wróbla, lecz delikatniejszej, szczuplejszej budowy ciała. Nieduża głowa, dziób średniej długości, smukły, zaostrzony. Pokrzewka czarnołbista zwana jest też kapturką, ze względu na czarną - u samca, i ciemnobrązową - u samicy czapeczkę sięgającą ponad linię oczu. Wierzch ciała jest brunatno-szary, nieco oliwkowy, spód białawoszary. Kapturka jest popularnym gatunkiem w parkach i lasach o gęstym podszycie. Jest ptakiem wędrownym. Przylatuje i zaczyna śpiewać w kwietniu lub na początku maja. Po wyprowadzeniu dwóch lęgów, na przełomie września i października odlatuje na zimowiska do Hiszpanii, na Bałkany i północne wybrzeża Afryki.

Kapturka jest trudna do zauważenia ze względu na mały rozmiar i maskujące ubarwienie. Poza tym śpiewa najczęściej na wysokich gałęziach, ukryta wśród liści. Piosenka kapturki składa się z dwóch zwrotek: pierwsza to cichy, zgrzytliwy szczebiot, druga: donośny śpiew o fletowym brzmieniu, w rytmie porównywanym do oberka. Zazwyczaj najpierw usłyszymy wyraźniejszą drugą część piosenki, po której poznamy kapturkę. Dopiero wtedy zwrócimy uwagę na pierwszą zwrotkę. Głos kapturki, ze względu na fletowe brzmienie, jest nieco podobny do śpiewu kosa. Jest jednak o ton wyższy, o szybszym tempie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki