FANDOM

To ptak z rodziny drozdowatych. Jest nieco mniejszy od wróbla. Ma krępą, zwartą budowę ciała. Uwagę zwraca wydatny brzuch i osadzona nisko na tułowiu – jakby bez pośrednictwa szyi – głowa. Spiczasty, nieduży dziób jest przystosowany do łowienia owadów, wyciągania ślimaków i wydobywania z ziemi dżdżownic. Wierzch ciała jest szarobrązowy, wpadający w oliwkowy odcień. Od białego brzucha odznacza się ceglastoruda plama biegnąca od okolicy oczu głęboko na podgardle. Tworzy ona wrażenie kolorowego śliniaka chroniącego jasny brzuch przed zabrudzeniem.

Rudzik jest popularnym mieszkańcem lasów, parków i ogrodów. Najczęściej spotkamy go nisko przy powierzchni ziemi gdzie poszukuje pokarmu charakterystycznie skacząc z miejsca na miejsce. Także gniazdo buduje zazwyczaj na powierzchni ziemi, chowając je w ziemnym zagłębieniu, pomiędzy korzeniami czy w głębokim mchu. U rudzika widać zdecydowany podział na sprawy „przyziemne” związane z wyżywieniem czy utrzymaniem rodziny oraz sferę wyższą: związaną z miłością i sztuką. Rudzik bowiem śpiewa najczęściej siedząc wysoko na gałęziach drzew i wierzchołkach krzewów. Piosenkę rudzika poprzedza kilka wysokich tonów, z których zawiązuje się krótka piosenka złożona z różnorodnych, opadających treli. Dźwięk jest czysty, nieco melancholijny, o miłym brzmieniu. Rzadko zdarza się by rudzik powtórzył frazę. Za każdym razem śpiewa ją nieco inaczej tworząc swoiste wariacje. W swoich improwizacjach często czerpie inspiracje od innych gatunków.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki